środa, 20 lipca 2011

Szynobusy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej połączą 6 miast

Źródło: http://lodz.naszemiasto.pl/artykul/1000911,szynobusy-lodzkiej-kolei-aglomeracyjnej-polacza-6-miast,id,t.html



Już w 2013 r. 20 szynobusów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej połączy Łódź, Pabianice, Koluszki, Kutno, Łowicz, Łask i Zduńską Wolę. Ale najpierw trzeba przebudować i zbudować nowe przystanki kolejowe.


Przystanki kolejowe, które w najbliższym czasie czeka przebudowa to: Smardzew, Stryków, Swędów i Głowno na linii Łódź Kaliska - Bednary koło Łowicza, a także Zgierz Północ, Zgierz Kontrewers (dawne Jedlicze Łódzkie), Grotniki i Chociszew. Natomiast od podstaw zbudowane zostaną przystanki: Radogoszcz Zachód, Glinnik Wieś, Bratoszewice, Domaniewice Centrum, Zgierz Jaracza, Ozorków Nowe Miasto. Powstaną też przystanki w Łodzi przy ul. Pabianickiej (na szlaku Łódź Widzew - Łódź Kaliska) i na Dąbrowie. Wszystkie będą obsługiwać pasażerów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Kolej ta to projekt samorządu województwa łódzkiego. Zakłada on, że w Łodzi i okolicach kursować będzie dwadzieścia szynobusów. Pierwszy etap wartej 400 mln zł inwestycji to budowa i przebudowa siedemnastu przystanków dla ŁKA kosztem 58 mln zł.

W czwartek PKP Polskie Linie Kolejowe kończą przyjmowanie ofert. Firma, która wygra przetarg, po podpisaniu umowy będzie miała rok i osiem miesięcy na przygotowanie projektów 
i budowę oraz przebudowę przystanków. 

Łódzka Kolej Aglomeracyjna budzi sporo emocji w łódzkim sejmiku. Na czerwcowej sesji absolutoryjnej szef opozycyjnego klubu SLD Dariusz Joński dopytywał marszałka Witolda Stępnia (PO), ile osób pracuje w spółce ŁKA. Odpowiedź? Sześciu urzędników. Według Jońskiego to zbyt mało, by udźwignąć projekt wart 400 mln zł. Marszałek Stępień zapowiedział, że ma zamiar wzmocnić ekipę ŁKA specjalistami. 

Prawdopodobnie jeszcze w tym roku zostanie rozpisany przetarg na zakup dwudziestu szynobusów. To one oraz budowa zaplecza technicznego na łódzkim Widzewie pochłoną najwięcej pieniędzy z projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. 

W przyszłości szynobusy będą jeździły tunelem pod Łodzią, który zostanie wybudowany dla tzw. kolei dużych prędkości. Szynobusami już w 2013 r. mieszkańcy dostaną się z Łodzi do Pabianic, Koluszek, Kutna, Łowicza, Łasku i Zduńskiej Woli. 


1 komentarz:

  1. Oczywiście nikt nie pisze o tym, że z tego tunelu wysiąść będzie można tylko na Fabrycznym i na przystanku za Manufakturą, a w najbardziej rozsądnym miejscu - czyli na Zachodniej - już nie.

    OdpowiedzUsuń