czwartek, 1 września 2011

Kontrapasy rowerowe w Głownie?!

W nawiązaniu do:

Kontrapasy rowerowe w Głownie?! 
Kontrapasy rowerowe wokół Placu Wolności w Głownie 
Z czego budować drogi rowerowe w Głownie? 
Droga rowerowa wzdłuż ul. Łowickiej i Rynkowskiego w Głownie 






Czym jest kontrapas?


Wydzielony pas jezdni ulicy jednokierunkowej, przeznaczony dla ruchu rowerów w kierunku przeciwnym do obowiązującego pozostałe pojazdy. Kontrapas to nie dwukierunkowa droga rowerowa! Rowery jadące wraz z obowiązującym kierunkiem ruchu zobowiązane są jechać wraz z innymi pojazdami.


Poniżej pierwszy kontrapas rowerowy w Szczecinie.







Po co kontrapasy w Głownie?


Od lat mówi się w Głownie o rozwoju funkcji rekreacyjno-turystycznej miasta. W Planie Rozwoju Lokalnego Miasta Głowna 2007-2013 wpisano kilka ciekawych inwestycji, które dzięki dotacji 22 mln zł z rządowego planu B (oddłużenie służby zdrowia) nagle stały się realne. 


Planowane inwestycje do 2013 r. to m.in.: 

- Rewitalizacja Placu Wolności. Prace zakładają: budowę kanalizacji i wodociągów z odtworzeniem nawierzchni, montaż instalacji elektrycznej, przebudowę placu na płytki granitowe polerowane, wyłożenie przyległych ulic kostką granitową, budowę fontanny
- Zagospodarowanie terenu wokół zalewu „Mrożyczka”
- Remont jazu na rzece Mrodze i modernizacja zalewu „Mrożyczka” w Głownie oraz regulacja rzeki Mrogi w granicach Miasta Głowna

Przy okazji realizacji w/w inwestycji z Głowna można uczynić raj dla rowerzystów. Jeżeli tylko zagospodarowując tereny wokół "Mrożyczki" i remontując Plac Wolności uwzględni się rowery może stać się to baza wypadowa dla turystów z Łodzi i nie tylko a dla mieszkańców duże ułatwienie w codziennym przemieszczaniu się po mieście.

Korzyści w skrócie:
1. Łatwiejsze przemieszczanie się mieszkańców do centrum z odległych lokalizacji (Głowno jest mocno rozciągnięte)
2. Poprawa bezpieczeństwa rowerzystów na szczególnie ruchliwych drogach poprzez stworzenie kontrapasów/dróg rowerowych
3. Mniej samochodów w centrum
4. Rzeczywiste poprawienie atrakcyjności turystycznej miasta!
5. Zdrowsze społeczeństwo. Smukłe nogi, ładna cera i utrata zbędnych kilogramów rowerzystów i rowerzystek :)
6. Komunikację rowerową cechuje wysoki stosunek korzyści do kosztów. Wydając niewielkie środki na wymalowanie kontrapasów i postawienie znaków zyskuje się nowatorskie ale sprawdzone i bardzo modne ostatnio rozwiązanie!
7. Głowno już dziś jest rowerowe! Wystarczy wyjechać na miasto lub pójść na rynek (przy Urzędzie Gminy) by zobaczyć dziesiątki rowerów. Wielu ludzi jeździ a rowerze nie tylko dlatego, że chce ale nie ma innego wyboru. Rozwiązania sprzyjające dwukołowcom ułatwią im życie
8. Głowno wraz ze swoim położeniem między lasami i rzekami jest idealną bazą wypadową do wycieczek rowerowych o małym stopniu wysiłku. Tak naprawdę wokół rowerów można napisać plan rozwoju miasta, który miałby szanse powodzenia większe niż abstrakcyjne planowanie bazy hotelowej etc.






Znak T-22: znak nie dotyczy rowerów jednośladowych



Czy w Głownie gdziekolwiek stosowany jest znak T-22? Nie zauważyłem. Tymczasem może on bardzo ułatwić życie rowerzystom. Dobrym przykładem jest ulica Strażacka (jednokierunkowa). Rowery jadące od Placu Wolności w kierunku ul. Zgierskiej zmuszone są jechać pod prąd lub niebezpiecznie chodnikami. Proste podpięcie znaku T-22 pod zakazem wjazdu dla aut umożliwi bezpieczne i legalne (!) przejechanie tą drogą. Będzie to właściwie tylko legalizacja stanu faktycznego Rowerzyści i tak nagminnie jeżdżą tędy pod prąd. Na zdjęciu poniżej widać również wymalowany kontrapas. W naszych warunkach stosowanie czerwonej farby na całej długości to zbytek. Wystarczy wymalowanie linii oddzielającej kontrapas od jezdni.

Odcinek ulicy Strażackiej jest wymarzony do przeprowadzenia testu takiego rozwiązania! Jest krótki a jednocześnie obciążony ruchem.


Kontrapasy rowerowe w Głownie! (wizualizacja)



Kontrapas byłby również świetnym rozwiązaniem w ciągu ulic Wojska Polskiego-Słowackiego-Kopernika. Wiele osób odwiedzających przychodnię (często chorych) zmuszonych jest pedałować dookoła ul. Wojska Polskiego wracając w kierunku "miasta". Kontrapas byłby dla nich zbawieniem. Lokalni mieszkańcy osiedla Kopernika również mocno by na tym skorzystali!


ul. Wojska Polskiego (jednokierunkowa) w Głownie


ul. Słowackiego (jednokierunkowa) w Głownie

ul. Słowackiego (jednokierunkowa) w Głownie

ul. Kopernika (przy światłach) w Głownie




Rowery w Planie Rozwoju Głowna


Zgodnie z Planem Rozwoju Lokalnego Miasta Głowna 2007-2013 poprawa sytuacji na obszarze Głowna może być osiągnięta dzięki rozwojowi funkcji turystyczno-rekreacyjnej. Warto zauważyć, że poprawa komfortu jazdy dla rowerów pomoże w przemieszczaniu się mieszkańców na codzień i stanowić będzie profit zarówno dla potencjalnych turystów jak i mieszkańców.


Kilka cytatów z  Planu Rozwoju Lokalnego Miasta Głowna 2007-2013




Skoro rozwój funkcji rekreacyjno-turystycznej jest wpisany do  Planu Rozwoju Lokalnego Miasta Głowna 2007-2013, dlaczego nie zastanowić się również nad rolą komunikacji rowerowej w Głownie.






Dodatkowe informacje


Kontrapasy już we wrześniu 2011 będą w Łodzi: 
http://www.dzienniklodzki.pl/wiadomosci/442687,lodz-rowery-pojada-pod-prad,id,t.html?cookie=1
http://rowerowalodz.pl/aktualnosci/467-beda-kontrapasy-i-sluzy


PDF z dokładnym opisem kontrapasów:
http://www.szczecin.mm.pl/~rower64/kontrapasy.pdf

Jak wyglądają kontrapasy rowerowe:
http://www.google.pl/search?hl=pl&q=kontrapasy%20rowerowe&gs_sm=e&gs_upl=1117l4332l0l4484l19l18l0l10l10l1l845l5693l2-1.5-1.6l8l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1680&bih=882&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

Ruch rowerowy pod prąd ulic jednokierunkowych  (Wnioski i uwagi)
1. http://edroga.pl/prawo/przepisy-techniczne/3839-ruch-rowerowy-pod-prad-ulic-jednokierunkowych-i-przepisy-szczegolowe
2. http://edroga.pl/prawo/przepisy-techniczne/3846-ruch-rowerowy-pod-prad-ulic-jednokierunkowych-ii-wnioski-i-uwagi




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz