piątek, 2 września 2011

Z czego budować drogi rowerowe w Głownie?



W nawiązaniu do:

Kontrapasy rowerowe w Głownie?! 
Kontrapasy rowerowe wokół Placu Wolności w Głownie 
Z czego budować drogi rowerowe w Głownie? 
Droga rowerowa wzdłuż ul. Łowickiej i Rynkowskiego w Głownie 





Wszystkie drogi rowerowe wybudowane w Głownie wykonane są z kostki brukowej. Oczywiście trzeba się cieszyć, że w ogóle Głowno takowe posiada jednak warto zadać sobie pytanie jaki materiał do budowy dróg rowerowych jest najlepszy.


Zgodnie z Planem Rozwoju Lokalnego Miasta Głowna 2007-2013 teren wokół zalewu "Mrożyczka" ma zostać zagospodarowany do 2013 r. Warto zadbać aby droga rowerowa (jeżeli jest tam planowana) została zbudowana z asfaltu!



Apel do radnych: wydajcie zarządzenie zalecające budowę dróg rowerowych wyłącznie z asfaltu, podobnie jak już w 2007 r. zrobiła to Warszawa! (źródło)

Strona 66 Planu Rozwoju Lokalnego Miasta Głowna 2007-2013



Czynniki mające znaczenie przy wyborze materiału do budowy drogi rowerowej:
1. Koszt
2. Wygoda użytkowania przez rowerzystów (wibracje)
3. Estetyka
4. Łatwość wykonania
5. Żywotność
6. Zdrowie rowerzystów



Rodzaje kostki brukowej użytej w Głownie na drogach rowerowych:
1. Kostka brukowa fazowana (grobla, Zgierska/Swoboda, wzdłuż DK-14)
2. Kostka brukowa niefazowana (wzdłuż ul. Sikorskiego)

Poniżej kostka brukowa fazowana. Fazowanie  to poprostu usunięcie materiału na krawędzi. Poprawia to estetykę jednak dla rowerzystów oznacza większe wibracje i mniejszy komfort jazdy.
kostka brukowa fazowana
kostka brukowa fazowana


kostka brukowa niefazowana
Fazowana kostka przy ul. Zgierskiej
Fazowana kostka wzdłuż DK-14




Fazowana zapadająca się kostka na grobli
Niefazowana kostka wzdłuż ul. Sikorskiego





Dlaczego na drogach rowerowych lepiej stosować asfalt z domieszką polimeru?

1. Asfalt jest tańszy niż polbruk, art. 28 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) mówi, że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów i nigdzie nie jest napisane, że nie dotyczy to ścieżek rowerowych
2. Rowerzysta poruszający się po nawierzchni z polbruku napotyka opory toczenia o 30% (dotyczy kostki bezfazowej) lub o 40% (dotyczy kostki fazowanej) większe niż w przypadku nawierzchni asfaltowej
3.  Asfalt przy standardowej podbudowie nie zapada się tak jak ścieżki polbrukowe 
4. Wbrew temu, co niektórzy twierdzą, maszyny do układania nawierzchni asfaltowych o szerokości 2m są w Polsce dostępne, zresztą o sprzęt ma się starać uczestnik przetargu, a nie zleceniodawca
5. Ministerstwo Infrastruktury oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zalecają stosowanie asfaltu na ścieżkach rowerowych
6. Asfaltu nie da się ukraść
7. Jak wynika z materiałów europejskiej organizacji EuroVelo, zajmującej się rozwojem komunikacji rowerowej w Unii Europejskiej, kostka w porównaniu z asfaltem wymaga od rowerzysty o 40 proc. więcej wysiłku. (źródło). Na powierzchni asfaltowej występują od 4 do 6 razy mniejsze opory toczenia niż w przypadku kostki polbrukowej. Jadąc po asfalcie rowerzysta odczuwa komfort jazdy, jadąc po polbruku rowerem o cieńszych oponach odczuwa nieprzyjemne drgania. 





Kostka brukowa jest szkodliwa dla zdrowia

Polska Akademia Nauk wraz z firmą Bruel&Kjaer przeprowadziła na zlecenie warszawskiego urzędu miejskiego badania dotyczące wpływu jazdy po kostce na rowerzystów. Badania dowiodły, że parametr VTV drgań na nawierzchniach z kostki betonowej szkodzi zdrowiu i przekracza dopuszczalne w UE normy.


Badania polegały na przejechaniu rowerem przez ścieżki rowerowe zbudowane z różnego rodzaju nawierzchni: nowego asfaltobetonu (takiego, jaki stosuje się na nowych ulicach), z kostki betonowej (polbruku), z polbruku na drodze obfitej w krawężniki i z polbruku niefazowanego (bez obciętych krawędzi).
Oto wyniki pomiaru współczynnika VTV na różnych rodzajach nawierzchni drogowej: asfaltobeton: 3,4, polbruk: 6,7, polbruk niefazowany: 4,6, polbruk niefazowany z krawężnikami: 6,8.


Norma Unii Europejskiej wskazuje, że już przy wartości VTV powyżej 2,5 metra na sekundę do kwadratu należy próbować ograniczać drgania – mówi Marek Utkin z Sekcji Transportu Rowerowego Biura Drogownictwa i Komunikacji warszawskiego urzędu miejskiego. – Przy wartości VTV powyżej 5 są to już wibracje zagrażające zdrowiu. 
więcej o szkodliwości kostki brukowej dla rowerzystów: tu




Koszt budowy: asfalt jest tańszy od polbruku!

Mitem jest to, że drogi rowerowe z asfaltu są droższe od polbrukowych! Wg danych z 2001 r. koszt budowy dróg rowerowych z różnych nawierzchni wynosi:


NAWIERZCHNIA ASFALTOWA - 31,92 zł/m2
w tym:
koryto o głębokości 10 cm wykonywane spycharką oraz walcem: 1,44 zł/m2
podbudowa 10 cm z kruszywa łamanego wzmocnionego cementem, zagęszczanego mechanicznie (po zagęszczeniu grubość 8 cm): 10,49 zł/m2
3 cm masy mineralno - asfaltowej z przywozem, rozścieleniem mechanicznym i walcowaniem: 19,99 zł/m2



NAWIERZCHNIA Z KOSTKI BETONOWEJ - 54,95 zł/m2
kostka 6 cm układana na 5 cm podsypce cementowo - piaskowej 
uwaga: na nawierzchnie drogowe (w tym ścieżki rowerowe) powinna być kostka 8 cm, droższa o ok. 30%

Szczegóły:




Jak powinny wyglądać drogi rowerowe?


Nie najlepiej kojarzący się wielu osobom Radom daje przykład jak powinny wyglądać nowe drogi rowerowe.




Źródło:
http://polskanarowery.sport.pl/msrowery/1,105126,10017756,Droga_rowerowa_prawie_jak_w_Holandii__W_Polsce_.html
http://radom.gazeta.pl/radom/1,44313,9991738,Na_Poludniu_nowe_chodniki__zjazdy_i_sciezki.html






Cytat
 Asfalt z domieszką polimeru to europejski standard i takie zalecenia dajemy samorządom, które w przyszłości będą budowały ścieżki, szczególnie te z funduszy europejskich. Przecież to niezbyt dobrze wygląda, kiedy za europejskie pieniądze budujemy coś niespełniającego europejskich standardów. Taką nawierzchnię robi się również w Stanach Zjednoczonych.
Jacek Kowalczyk, dyrektor departamentu promocji, edukacji, kultury, sportu i turystyki urzędu marszałkowskiego w Kielcach (źródło)






Warszawa buduje tylko z asfaltu!
Miasto stołeczne Warszawa już w 2007 r. wydało zarządzenie o treści:
Budowa dróg dla rowerów winna odbywać się w technologii nawierzchni asfaltowej. Odstępstwo od tej zasady wymaga dokonania uzgodnienia z Pełnomocnikiem Prezydenta m.st. Warszawy ds. Rozwoju Transportu Rowerowego. 
źródło: Zarządzenie Prezydenta w sprawie tworzenia warunków dla komunikacji rowerowej 
Świeża asfaltowa droga rowerowa przy Stadionie Narodowym w Warszawie
źródło: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=79637908
(autor: janex_wwa)





Wykorzystane strony:

http://rowery.teatrnn.pl/node/351/Kostka_i_asfalt_-_por%C3%B3wnanie_koszt%C3%B3w%3A_kostka_dwukrotnie_dro%C5%BCsza
http://rzeszow.gazeta.pl/rzeszow/1,34975,9994091,Chca_sciezek_rowerowych_z_asfaltu__Urzednicy__Za_pozno.html
http://www.decobet.pl/oferta-kostka-behaton.html
http://www.postergliwice.fora.pl/infrastruktura-i-komunikacja,5/sciezki-rowerowe,127-285.html
http://rowery.free.ngo.pl/raporty/nawierz.htm
http://polskanarowery.sport.pl/msrowery/1,105126,10017756,Droga_rowerowa_prawie_jak_w_Holandii__W_Polsce_.html
http://www.rowerowa.zgora.pl/?page_id=57
http://radom.gazeta.pl/radom/1,44313,9991738,Na_Poludniu_nowe_chodniki__zjazdy_i_sciezki.html
http://radom.gazeta.pl/radom/51,44313,9991738.html?i=0
http://www.rowerowaczestochowa.pl/?p=645
http://kielce.gazeta.pl/kielce/1,47262,6956790,Koniec_kostki_na_sciezkach_rowerowych_.html
http://www.mc2.malbork.pl/mc2/index.php?option=com_content&view=article&id=179:list-otwarty-do-wadz-miasyta-i-powiatu-&catid=58:nasze-projekty-ciezki-rowerowe&Itemid=147
http://www.mc2.malbork.pl/mc2/index.php?option=com_content&view=article&id=195:echa-listu-otwartego-kostka-brukowa-jest-drosza-ni-asfalt&catid=58:nasze-projekty-ciezki-rowerowe&Itemid=147
http://www.mc2.malbork.pl/mc2/index.php?option=com_content&view=article&id=192:echa-listu-otwartego-cieki-rowerowe-warszawskie-rozwizania&catid=58:nasze-projekty-ciezki-rowerowe&Itemid=147
http://www.rowerowy.bialystok.pl/index.php?art=1179
http://www.zm.org.pl/?a=zarzadzenie_rowerowe-074

11 komentarzy:

  1. Jak najbardziej droga rowerowa może być wykonana z kostki brukowej. Musi być jednakże ułożona niezwykle precyzyjnie i mocno osadzona, by nierówności nie wpływały negatywnie na jazdę. Z całego serca mogę polecić zlecenie układania kostki brukowej firmie Probruk.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a po dwóch latach powstają nierówności, trochę mrozu i dziury

      Usuń
  2. Szczerze mówiąc wydaje mi się, że do takich prac przy studni i wodociągach najlepiej sprawdzają sie tego typu http://staltechnika.pl/oferta/ wiertnice. Na prawdę z łatwością można dzięki nim wykopać studnie lub przeprowadzić rurę wodociągową do domu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wydaje mi się, że właśnie najczęściej stosuje się kostki brukowe i moim zdaniem jest to bardzo fajne rozwiązanie. U mnie również całkiem niedawno firma z https://bruk.warszawa.pl/ układała kostkę brukową pod domem i jestem zdania, że jest to coś niezwykle ważnego w wyborze.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dawno nie było takiego artykułu. Bardzo fajny wpis.

    OdpowiedzUsuń
  5. Poniekąd sama budowa drogi jest na pewno bardzo istotna i w żadnym wypadku nie można przecież zapominać o znakach drogowych. Jak mi wiadomo to na pewno firma http://drogmal.pl/ jest producentem takich znaków.

    OdpowiedzUsuń
  6. Akurat sama droga z kostki brukowej jest bardzo dobrym wyborem i również fajnie jest wiedzieć komu zlecić wykonanie takich prac. Ja najczęściej korzystam z usług firmy https://brukgarden.pl/ i wiem, że to jest niezwykle ważna opcja.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kiedy na drodze pojawia się problem, warto mieć numer do profesjonalnej pomocy drogowej. Firma, której usługi można znaleźć pod linkiem https://www.pomocdrogowa.w.poznaniu.pl/, oferuje szybką reakcję i skuteczną pomoc w sytuacjach awaryjnych. To gwarancja spokojnej podróży dla wszystkich kierowców.

    OdpowiedzUsuń
  8. Usługi auto serwisu są niezbędne, gdy pojazd wymaga naprawy lub rutynowej konserwacji. W zależności od problemu serwis może przeprowadzić diagnostykę, wymienić zużyte elementy lub wykonać inne prace mechaniczne. Na stronie https://autoserwis-bialystok.pl/ dostępne są szczegóły dotyczące świadczonych usług oraz informacji o warunkach współpracy. Ważne jest, aby korzystać z serwisów, które posiadają odpowiedni sprzęt i doświadczonych mechaników. Dzięki temu można mieć pewność, że naprawy zostaną wykonane prawidłowo i zgodnie z wymaganiami producenta.

    OdpowiedzUsuń
  9. Wypadki drogowe wymagają natychmiastowej interwencji, aby uszkodzone pojazdy nie stanowiły zagrożenia dla innych uczestników ruchu. W takich przypadkach holowanie powinno być przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, a samochód musi zostać zabezpieczony na czas transportu. Na stronach takich jak https://holowanieokuniewicz.pl/ można sprawdzić, jakie warunki obowiązują w przypadku transportu powypadkowego. Istotne jest również to, czy koszty usługi mogą być pokryte przez ubezpieczenie assistance, co pozwala uniknąć dodatkowych wydatków. Sprawne usunięcie pojazdu z miejsca zdarzenia przyczynia się do szybszego przywrócenia płynności ruchu.

    OdpowiedzUsuń